
67

Abstract
The Hungarian samizdat literature that emerged in the second half of the 1970s 
focused primarily on its own region, East Central Europe. It sought to report on 
the realities of the Soviet bloc—local and regional news that could not appear in 
the official press—and to convey to its readers ideas that were caught in the various 
filters of “non-existent” censorship. Therefore, it primarily provided a platform for 
domestic authors and the writings of the opposition that began to form networks 
within and even outside the Soviet bloc. On the one hand, the study examines which 
group of Western authors the seven-volume series Máshonnan Beszélő, a spin-off 
venture of the most inf luential illegal journal Beszélő, and the samizdat publishers 
selected in the 1980s. It concludes that the main goal of the samizdat editors was to 
talk about the region even through Western authors, and they basically published 
non-fiction from literary authors as well. Therefore, increasing readers’ knowledge 
of world literature and world politics was not a priority of samizdat; within certain 
limits, official information policy also took on this task from the beginning of the 
de-Stalinization process. This is supported by the fact that a large proportion of these 
Western “samizdat authors” also appeared in the first wave of publicity, albeit often 
belatedly, sporadically, or in connection with completely different topics.

= = = Introduction
The first issue of the samizdat publication Beszélő (Speaker)1 was released in October 
1981. It was neither the first nor the last in the series of Hungarian samizdat publi

1  = =	The title of the journal refers to the fact that it speaks about news and topics that 
official newspapers rather avoid. However, it has wider connotations as well, like 
visitation talks in prisons; this refers to the oppression of the publicity and the 
nation as well.

= = = =  Róbert Takács = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Betekintő 19, no. 4. 67–95. p. 

DOI: 10.25834/BET.2025.4.4

/// Transfer of Ideas and Thoughts 
from West to East

Western Authors of Hungarian Samizdat Literature 
of the 1980s

ARTICLES ///



68

cations. However, it became the longest-running and most inf luential such journal, 
with twenty-eight issues published by the end of 1989. The editors even undertook to 
compile a magazine with a different profile, entitled Máshonnan Beszélő (Speaking 
from Elsewhere).2 Even so, its circulation was not high; the first issue had a print run 
of 1,500 copies and was produced on a stencil machine, while later issues still only 
reached an average of 2,000–2,500 copies. They typically did not reach beyond an 
intellectual readership, although in 1989—when the party-state press control system 
was barely functioning anymore—the last illegal issue was printed in 8,000 copies.

Since Beszélő was an illegal newspaper, it did not apply for or receive a publishing 
license, although the editors—in an unusual and courageous way—listed their  
names in the imprint. It was not the first such publication in Hungary nor in the 
Soviet bloc, where illegal publications proliferated after the signing of the 1975 
Helsinki Accords. Between 1976 and 1989, more than two dozen journals, usually 
appearing in only a few hundred copies and often consisting of only one or two 
issues, were produced under conspiratorial circumstances: at homes, illegally in the 
country. This was the so-called “second publicity,” which in a broad sense included 
not only these periodicals but also independent book publishers and events (such 
as exhibitions) organized by various dissident organizations, most of which reached  
a limited audience.

In contrast, the so-called first publicity encompassed everything that happened 
with the permission and knowledge of the authorities. Therefore, in this study, we 
will use the term “official publicity” as a synonym for this sphere. Until 1986, press 
administration issues in Hungary were not regulated by law but by lower-level 
legislation, while party supervision of the press was not based on party resolutions. 
All newspapers, magazines, and books were subject to licensing and, in addition to 
the officially non-existent party and state censorship, editorial rooms also had to 
have their own supervisory body and publisher. Nevertheless, Kadarian cultural and  
information policy—usually described by the differentiated practice identified with  
the phrase “3t” (támogatott, tűrt, tiltott [supported, tolerated, prohibited]) and asso- 
ciated with the name of György Aczél—created a relatively broad spectrum of pub
lic discourse, which sought to serve a wide range of political and public needs: from 
small-circulation newspapers and intellectual broadcasts open to the world and 
selectively rich in information, to much more controlled forums aimed at the masses. 
Second publicity rejected this complex system based on compromise, self-censorship, 
and concessions.

2 = =	The different title clearly indicated that the editors wanted to implement different 
editorial principles with this publication. While Beszélő published materials from 
foreign newspapers only in very exceptional cases, Máshonnan Beszélő sought to 
remedy this basic stance, which some of the editors considered provincial, by trans-
lating foreign publications. Kis, Szabadságra ítélve [Sentenced to freedom] , 232.



69

My specific question is: what was the intellectual horizon of the texts pub
lished in the second publicity, based on the selection of Western authors? Who was 
included in the pages of illegal publications, and with what content? To what extent 
did the composition of the group of authors thus emerging differ from that of the  
f irst publicity? Or was the difference not in the individuals themselves, but in the 
specific works and the editorial attitude?

Hereinafter, I will examine the oppositional public sphere of the 1980s from  
the perspective of Western—or more precisely non-Eastern and non-Central Euro
pean3—sources used in their samizdat publications. Our conclusions will be drawn 
with the help of analysis of and comparison with the above-described first publicity. 
Which authors did samizdat editors f ind most suitable for describing the world of 
socialism, counterbalancing and discrediting the official narratives? The analysis  
does not focus on the main samizdat periodical, because Beszélő largely remained 
faithful to the program defined in its f irst issue: “Beszélő will discuss unusual  
events: when one or more people break the customary rules of interaction between 
those in power and their subjects, defy offensive orders, invoke their rights, and  
exert pressure on their superiors…”4 

The editors therefore aimed at creating a second public sphere, which soon 
began to monitor developments throughout the region.5 However, it is diff icult to 
discern from the published material what Western ideas and authors they considered 
important. What does the author’s choice of a quote from Walt Whitman or Søren 
Kierkegaard6 as a motto reveal about their thoughts, beyond their erudition and 
knowledge of world literature and philosophy? The mention of Western sources and 
connections is inevitable in certain topics, as the entire activity—like the domestic 
peace movement—developed in complex formulas, partly on the brinks of legality  
and illegality, amid negotiations between official institutions and grassroots ini
tiatives. Or what should we distil from Ambrus Oltványi mentioning John Rawls’ 
theory of justice7—which, beyond philosophical publications, was also discussed  
in the relatively widely circulated magazines and programs of the first publicity?8 

The study of orientations and motivations is much better served by the spe
cial venture of Beszélő, which was created with the intention of strengthening the 
international horizons of samizdat readers: “In the heroic age of samizdat, during 

3 = =	Therefore, the analysis includes authors from the Global South, but not Eastern and 
Central European emigrants who had to leave their country in the 1970s and 1980s.

4 = =	Editors of Beszélő, Lapunk elé [Prologue to our journal], 4.

5 = =	Danyi, “A lokális eseménytől” [From local event], 66–98.

6 = =	Garzó, “Éhség és terror” [Hunger and terror], 79; Szilágyi, “Az irónia rekordereként” 
[As the record holder of irony], 89.

7 = =	 Oltványi, “A közel- és távolabbi” [About the near and far], 83. 

8 = =	See Ludassy, “Szabadság vagy egyenlőség?” [Liberty or equality], 23–36.



70

the era of typewritten publications, there was a periodical series called Kelet-Európai 
Figyelő (Eastern European Observer), whose editors sought to convey the democratic 
culture of our region to Hungarian readers. When Beszélő was launched in the fall of 
1981, we thought that the magazine could take on this task as well.”9 This publication 
ran for a total of seven issues between 1985 and 1988. The first three issues were edited 
strictly in the spirit outlined in the introduction, in which, with a few exceptions, 
writings of authors in exile or internal dissidents were collected, but subsequently 
the number of Western and non-European authors increased. Therefore, we are able 
to examine which Western authors were featured in this forum, and to what extent 
the circle of authors and their selected works in the samizdat differed from what we 
find in the first publicity. We supplement this with an analysis of the list of books 
regularly reviewed in Beszélő and published as samizdat in the 1980s—many of  
which were published by the most active samizdat ‘agent’, áb Független Kiadó, and 
also with the offerings of the so-called Rajk boutique10 advertised in Beszélő.

= = = Parallels
Milovan Đilas’s book The New Class was published in Hungarian in 1961. Following 
the official news agency mti, the non-party Magyar Nemzet labeled the publication  
a “defamatory anti-communist book” in January of that year, reporting on the fact  
that the six-year sentence Đilas had received for smuggling the manuscript out of pri
son for publication in the West was reduced and he was released on parole.11 How- 
ever, the principles of Hungarian and Yugoslav information policy were not so far 
apart that anyone could have gotten their hands on the book in Kádár’s Hungary; 
the party publishing house, which changed its name from Szikra to Kossuth in 1956, 
printed only three hundred copies of the rebellious Yugoslav communist’s12 critical 
thoughts on the system. 

This was the first item on the list of closed edition books from Kossuth Publishing 
House, which initially only 257 people—party and state leaders—could access. Once 
the series proved successful, the number of copies was increased to 400–500 over  
the course of the decade, and the number of people eligible to receive them may 
have been triple that. Then, the Agitation and Propaganda Committee (apc) of 

9   = =	 Editors of Máshonnan Beszélő, “Szerkesztői köszöntő” [Editorial welcome], 4.

10  = =	Samizdat journals and books could be purchased at private places, e. g., homes. 
The most famous such place of distribution was the flat of László Rajk, Jr.—the son 
of the former Minister of the Interior who had been convicted and executed in  
a 1949 show trial—in Galamb Street, Budapest, before Rajk was forced to move out 
from the flat in January 1983.

11 = =	 Anonymous, “Feltételesen szabadlábra helyezték Gyilaszt” [”Đilas was condition-
ally released”], Magyar Nemzet, January 21, 1961, 2.

12 = =	 In 1962, a year after the XXII Congress of the CPSU, Đilas wrote his own criticism of 
Stalin as well with the title Conversations with Stalin. This resulted in his third trial 
and imprisonment.



71

the Hungarian Socialist Workers’ Party (hswp) decided to distinguish between 
closed works and those subject to slightly less stringent scrutiny (mainly by domestic  
authors). The basic intention was to inform the inner circle to strengthen their 
willingness and ability to debate at a time when there was much talk about the  
struggle between the two world systems, and this was mostly mentioned in the con- 
text of its main front line having shifted from direct military confrontation to the  
f ield of economic and ideological competition. The series should “include publi- 
cations that inform the leading party and state cadres about opposing views, ideolo
gical trends, propaganda directed against us, and hostile (anti-Marxist, bourgeois) 
ideological attacks,” summarized a 1971 report submitted to the apc.13 

A review of the list of titles published over the course of roughly a decade and  
a half14 demonstrates that Kossuth brought the ideas of numerous Western authors  
to the Kadarian elite, alongside a not-insignificant body of dissident and émigré li
terature. These included politicians (Henry Kissinger, Anthony Eden, Zbigniew 
Brezinski, Allen Dulles, Franz Joseph Strauss, André Malraux, Averell Harriman), 
diplomats and political analysts (Denna Frank Fleming, Thomas Finletter, Isaac 
Deutscher), and philosophers and other social scientists (Jean-Paul Sartre, Walt  
Rostow, André Gorz, Gustav Wetter, Régis Debray). The latter represented in- 
f luential trends of their time, such as existentialism and the theory of industrial 
society, which were fiercely debated by defenders of Marxism-Leninism. This  
closed series also featured key figures in Western left-wing debates, such as “1968ers” 
(Che Guevara, Herbert Marcuse, Cohn Bendit) and key documents, such as the 
writings of the Il Manifesto group and the Capitalist Manifesto.

There are plenty of names on this list that were often mentioned in the of- 
f icial—so-called first—publicity of the party state, and the thoughts of several of 
them were disputed there with the public being unable to read their original writings 
or having access only to their less problematic texts. Yet this list is very similar to  
the group of names drawn up by the venture of the opposition to that party state 
in the 1980s, which circumvented the licensing authorities—or the formally non-exis- 
tent censorship—in spite of the fact that the circumstances, the international back
ground, and the motivation were completely different. After all, Kossuth’s “closed” 
list was compiled by the party leadership with the aim of legitimizing their po- 
wer, and the selection and publication of works took place within a controlled frame

13 = =	 HU-MNL-OL-M–KS-288/41/167. Report on publication and distribution of books clas-
sified as “closed” and “internal distribution,” October 4, 1971.

14 = =	 See Cseh, Kalmár and Pór, Zárt, bizalmas, számozott [Closed, confidential, num­
bered], 369; Sipos, “Az államszocialista ancien régime” [The attributes of power in 
the state socialist ancien régime], 16–39. Due to the specific nature of the study 
(i.e., using content analysis) and therefore the large number of works referenced 
during the analysis, the footnotes in the study differ from the Chicago Manual of 
Style convention in that the referenced works (except daily newspaper articles) 
are abbreviated even when it is first mentioned.



72

work. The series came into being at a time when the “Soviet galaxy” believed that 
it could turn the dispute between the two world systems to its advantage,15 and 
furthermore that it could present a vision of the future—a utopia. For that reason, it 
had to prepare its own elite—but only the members of its elite—so that it could hold 
its own in the international debate. Thus, the focus was primarily on the opponent: 
the intellectual and political sphere of the West. The samizdat of the 1980s wanted 
to break down the walls of this “closed” system with the aim of delegitimizing the 
regime, so the selection and publication of works was conspiratorial and uncontrolled 
by the authorities. By this time, the “Soviet galaxy” had already lost the utopia of both 
the Stalinist and Khrushchev eras,16 and the opposition, which had built regional 
networks17 and carried out a series of knowledge transfers even regarding samizdat-
making,18 focused on exposing the grim reality of the system. Therefore, its focus 
inevitably turned inwards, as evidenced not only by the larger proportion of authors 
from East Central and Eastern Europe, but also by the fact that voices from the West 
and the Global South also spoke about existing socialism.

Samizdat literature followed a different pattern.

= = = Máshonnan Beszélő—Authors and Topics
Máshonnan Beszélő (Speaking from Elsewhere) released thematic issues, with the first  
issue providing a mixed, essentially Central European literary overview. Most of the 
authors were already living in the West at that time (Milan Kundera, Zdeněk Mly
nář, Adam Zagajewski) or were published there as “tamizdat” (Varlam Salahov,  
Józef Lipski). Their writings could not be published in their own countries, at least 
during certain periods, and one of them, Václav Havel, was serving a prison sen- 
tence. The only Western author was the Irishman Samuel Beckett, who dedicated  
his theatre scene to Havel, while Havel’s “response” also appeared in this issue.

Issues 2 and 3 also featured only one article each by Western authors, the for- 
mer dealing with Polish issues that were also of key importance for domestic op
position, and the latter seeking to confront readers with the realities of the Soviet 
Union. However, half of the authors in Issue 4 were Westerners, and most of the 
articles dealt with the division of Europe and the Cold War. The next issue looked 

15 = =	 According to Kalmár, the Soviet Union—as the center of one of the historical ga
laxies—offered (and forced) an alternative, competing model of globalization and 
modernization to the states within its sphere of influence and those it tried to pull 
into it. See Kalmár, In the Pull of Historical Galaxies, 81–88.

16 = =	 Takács, “The Vanishing Soviet Utopia,” 143–47.

17 = =	 Mitrovits, Tiltott kapcsolat [Forbidden relationship]; Danyi, Az írógép és az utazó­
táska [The typewriter and the travel bag], Burgoyne et al., “Unlicensed and un-
bound”, 415–43.

18 = =	 Danyi, “Harisnya, ablakkeret és szabad gondolat” [Stockings, window frames, and 
free thought], 92–127.



73

beyond Europe; Latin America—above all communist Cuba—dominated, but some 
articles also touched upon the Middle East and the Southeast Asia: i.e., those parts  
of the Global South with which the socialist world had the most to do. Here, more  
than two-thirds (72 percent) of the authors came from outside the Soviet bloc. The  
next topic—at the end of 1986—was understandably the revolution of 1956, with 
thirteen articles by nine authors (62 percent of those published) coming from the 
West. The last issue, which was published in 1988 and discussed conflicts raging in 
the Soviet bloc despite the officially proclaimed Leninist nationality policy, once 
again returned to “internal” voices, with a mere four Western authors (29 percent) 
contributing.

Altogether a total of thirty-six articles by Western and Third World authors 
appeared in the seven issues. Two of these thinkers also appeared in the “closed” se- 
ries of Kossuth: Zbigniew Brzezinski, who, as a researcher of Soviet regimes, was  
close to politics in the 1960s but took on a government role in the second half of the 
1970s. The other was André Gorz, an Austro-French philosopher close to Sartre. 
From further samizdat books we can add the Marxist historian Isaac Deutcher.  
At the same time, Kossuth also published works by numerous authors, from Walt 
Rostow to Raymond Aron, who could have confidently claimed a place for them
selves in Beszélő, provided it had been prepared some twenty years earlier.

Let us take a closer look at these authors. What could have been the main cri- 
teria of the editors’ choice? How familiar were their names and works to readers of  
the first publicity? Were there any overlaps, or did samizdat make a completely new 
circle of authors and universe of texts available in Hungarian?

Looking at the professions of those thirty-six mentioned, writers and social 
scientists are in the majority (fifteen, or 42 percent, of each). The latter group in- 
cludes historians, political scientists, economists, and philosophers. In contrast to 
Kossuth’s “closed” circulation volumes, the number of politicians and diplomats is 
low, at only three (8 percent), while two other authors were journalists and one was 
an actress. The latter, Simone Signoret, was cited because she spent New Year’s Eve 
of 1956 in Moscow with her husband, Yves Montand, who was treated as a star in the 
Soviet bloc during the Khrushchev Thaw.19

Thirteen writings of the above thirty-six in Máshonnan Beszélő were also men
tioned in the first publicity, meaning that the “legal press” responded to them in  
some form, even if only in a paragraph of an article discussing a wider or different 
topic, or “hidden” in a simple news report. However, only in two cases—both literary 
works—was the original text made available to the wider audience. One was Beckett, 
whose official reputation underwent a significant transformation between the 
late 1950s and the mid-1970s. During these one and a half decades, he turned from  
a nihilist totally rejecting all human values into a humanist concerned about the 

19 = =	 Anonymous, “When a Distant Friend Sings”.



74

fate of mankind. His most famous play, Waiting for Godot, opened in the Theatre 
of Nations in 1975, when it moved from Paris to Warsaw and was held in the Soviet 
bloc for the first time.20 Several of Beckett’s plays were also performed in small audi- 
toriums but were still reviewed by critics. The Hungarian press repeatedly reported 
on the Avignon Theater Festival,21 where it was performed in 1982. However, 
Catastrophe was not published until 1985; Új Írás undertook the task, in the same 
year as Máshonnan Beszélő. The play speaks about oppression and resistance, but so 
metaphorically that editor-in-chief Ferenc Juhász saw no risk in publishing it. The 
scene takes place on a stage, where the director and his assistant engage in dialogue 
while they adjust the posture and clothing of the central figure. The latter, who may 
be a symbol of the oppressed nation(s), is portrayed as humiliated and tormented  
as possible, but at the very end, the character shows self-awareness, even if only 
through a gesture. 

The two translations of the text differ,22 but the important point is rather that  
Új Írás does not discuss the background of Beckett’s work: namely, that it was dedi
cated to Vaclav Havel, one of the main organizers of Charta ‘77, who was impri- 
soned at the time. As the very first piece in Máshonnan Beszélő—and one that  
stands out from the rest of the issue—it can be seen as a symbolic choice and  
a programmatic work for the project: a gesture of resistance by the intellectuals 
of Central and Eastern Europe. The schema is more banal in the case of the other 
common piece. At the time of its first Hungarian publication, the Cuban Heberto 
Padilla was on the side of Fidel Castro and the Cuban revolution of 1959; his works 
were published in several magazines (Új Írás, Nagyvilág), and in the first half of 
the 1960s, they were also featured in several poetic and musical performances. His  
poem In Hard Times, also published in samizdat, was featured in the program 
of Egyetemi Színpad, the student theatre of Eötvös Loránd University and the 
Department of Spanish Language and Literature at elte (Kígyóölő ének) in 1969.23 
After his arrest in 1971,24 Padilla’s poems also became undesirable.

In four further cases, the complete work itself was not available, but certain 
reviews or evaluations could be read. Simone Signoret published her memoirs in  
1975 under the title Nostalgia Isn’t What It Used to Be, which was published in 
Hungary in the time of the regime change.25 The excerpt published in Máshonnan 
Beszélő covers their experiences in Moscow, particularly their conversation with 
Khrushchev in the presence of Soviet party leaders at the theatre where Montand 

20 = =	Takács, “Színházpolitika” [Theater policy], 70, 76.

21  = =	Anonymous, “Kabuki módra” [Kabuki style], 41.; Ránki, “IN és OFF,” [IN and OFF], 10–15.

22 = =	Beckett, “Katasztrófa” [Catastrophe], 5–7; Beckett, “Katasztrófa” [Catastrophe], 52–55.

23 = =	 Anonymous, “Egyetemi Színpad” [University stage], 15. 

24 = =	 Echevarría, “Heberto Padilla.” 

25 = =	Signoret, Már a nosztalgia [Nostalgia isn’t].



75

performed for a Soviet audience.26 She also recalled their opposing assessments of  
the 1956 revolution. In contrast, when the volume was published, the Hungarian  
press focused on the scandalous parts, instead of the 1956 references: how the French 
actress almost failed in her role as Lady Macbeth in London, and how Marilyn Monroe 
hit on her husband in the us during the shooting of the film Let’s Make Love.27

The novels of Mario Vargas Llosa were published in Hungarian in various vo
lumes following The Time of the Hero in 1971.28 The Real Life of Alejandro Mayta, 
excerpts of which were published in Hungary only after the fall of communism, 
depicts the debates of the Peruvian Left with both unvarnished honesty and sym- 
pathy for a young Trotskyist revolutionary. Magyar Nemzet provided a relatively 
detailed review about the novel, while the foreign literature magazine Nagyvilág pro
vided a briefer one.29 Guillermo Cabrera Infante, like Padilla, was initially a supporter 
of Castro’s regime, but gradually distanced himself from it, living in Europe and 
working in Hollywood in the 1970s. His literary discovery in Hungary came late, af
ter the turn of the millennium, but one of his stories was included in a 1966 Cuban 
anthology.30 

His novel View of Dawn in the Tropics, from which the editors of Beszélő  
chose absurd one-minute sketches of revolutionary Cuba,31 was characterized in  
Új Írás as a work offering a glimpse into the sultry nightlife of the final days of 
the Batista dictatorship.32 The case of the fourth author, Zbigniew Brzezinski, is 
somewhat special; his views as a political and social scientist, later as a politician, had 
been regularly debated since the 1960s. The specific article from Máshonnan Beszélő 
was also criticized by Béke és Szocializmus and Párttörténeti Közlemények.33 Yet it was 
only two years later that, at the very dawn of the transition, he was invited to give  
a lecture at the Hungarian Academy of Sciences (has) at the request of the Hun- 
garian Political Science Association.34

The above examples reveal that the same text was interesting to the editors of 
the second and first publications from different perspectives. The former sought 
out and highlighted parts that provided insight into and criticism of the socialist sys
tem(s), while the latter reported on motifs that did not involve criticism of the system. 

26 = =	Signoret, “Párizsi ősz” [Autumn in Paris], 114–124.

27 = =	 For the most detailed report, see Anonymous, “Megbukott a Macbethben” [Failed 
in Macbeth], 24.

28 = =	Vargas Llosa, A város és a kutyák [The time of the hero].

29 = =	Ortutay, “Lurigancho.”, Magyar Nemzet, June 30, 1986, 2.; Anonymous, “Hírek a világ-
ból” [News from the world], 142.

30 = =	 Szerdahelyi, “Cabrera Infante”, 1226.

31  = =	 Cabrera Infante, “Hajnali látkép” [View of the dawn], 9.

32 = =	 Bueno, “Széljegyzetek” [Sidenotes], 90.

33 = =	 Dackiewicz, “Meghaladni Jaltát?” [Getting over Yalta?], 22–24.; Nagy, “Jalta”, 147–48.

34 = =	 Galló, “Zbigniew Brzezinski előadása” [The lecture of Zbigniew Brzezinski], 97–98.



76

The remaining seven works available in samizdat (by Timothy Garton Ash, Jorge 
Semprún, Jorge Edwards, Robert S. Leiken, William Shawcross, Hannah Arendt,  
and Alexander Benningsen) were only mentioned in the first publicity. Never
theless, all of them also appeared in the official public sphere in connection with their  
other works. Some were known for their books, plays, and films; the best known of 
these, alongside Vargas Llosa, Beckett, and Signoret, was Jorge Semprún.

The Holocaust novel Long Voyage by French communist Semprún was pub- 
lished in Hungarian within a year35 and was followed by others, but Máshonnan 
Beszélő turned to Autobiography of Federico Sanchez and the Communist Underground 
in Spain from 1977. They focused on the passage in which the author—visiting the 
Congress of the Cuban Communist Party—writes about Castro, including the  
ironic moment when the Cuban leader’s “cult of personality” was revealed on the 
basketball court, where opponent players were painstakingly careful not to prevent 
him from scoring points.36 Besides the works of Cuban Padilla and Infante, a story 
by Chilean author Jorge Edwards was also published in Hungarian in Nagyvilág.37 
However, Máshonnan Beszélő was interested in the work—in which Edwards re
counted how he became persona non grata in Havana as a diplomat of the left-wing 
Allende government— and particularly in the details of the Cuban propaganda cam
paign against the Peruvian writer Pablo Neruda.38

Others appeared in the Hungarian journals and magazines only through more 
or less detailed descriptions of their works, two of them with articles republished  
in review columns in Hungarian. William Shawcross, an English journalist and  
expert on Southeast Asia who visited Hungary in 1971,39 was of interest both to the 
editors of Máshonnan Beszélő and to other Hungarian newspapers because of his 
writings on Cambodia. The latter could use his writings criticizing American foreign 
policy,40 with Nemzetközi Szemle reprinting an assessment of Reagan,41 while the 
samizdat newspaper highlighted passages about the Khmer Rouge regime.42 An 
article by Hannah Arendt, who became world-famous for her description of totali- 
tarian dictatorships—applied to both fascist and communist systems—was also 
published in Hungarian. The 1956 issue of Máshonnan Beszélő published an excerpt 

35 = =	 Semprún, A nagy utazás [Long voyage].

36 = =	Semprún, “Federico Sánchez,” 18–20.

37 = =	 Edwards, “Vasárnapok a menhelyen” [Sundays at the shelter], 840–44.

38 = =	Edwards, “Persona non grata,” 21–22.

39 = =	Anonymous, “A Sunday Times munkatársa Baranyában” [A Sunday Times corre-
spondent in Baranya], Dunántúli Napló, May 14, 1971, 4.

40 = =	 Bőgös, “Kétszeres szembesítés” [Double confrontation], Magyar Hírlap, April 13, 
1980, 2; Pomroy, “Az őrült elmélet” [The consequences of the crazy theory], 141–43.

41  = =	 Shawcross, “Reagan utazása” [Reagan’s journey], 16–19.

42 = =	Shawcross, “Kambodzsa temetése” [The funeral of Cambodgia], 97–106.



77

from Arendt’s 1958 essay analyzing the lessons of the Hungarian Revolution of 1956:  
a great taboo in Kadarist Hungary.43 

In spite of that, Arendt was definitely not subject to a publication ban from  
the early 1960s onwards, and her works—such as The Human Condition or Eich- 
mann in Jerusalem—were regularly mentioned, while Valóság republished her essay  
on Pope John xxiii in 1966.44 Even Arendt’s main opus, The Origins of Totalitaria- 
nism, was discussed in several debate articles written from a Marxist perspective.  
György Márkus presented the essence of Arendt’s concept of totalitarianism as an  

“abstract, metaphysical, and fanatically hateful” anti-communist declaration,45 while 
in the 1980s, social psychologist Ferenc Erős invoked Arendt to characterize solely 
Hitler’s fascism—this time without condemnation.46 A similar pattern can be ob
served in the case of historian and journalist Timothy Garton Ash: his writings  
were regularly quoted in the official Hungarian press when he analyzed Western 
conditions critically, and then at the end of the decade, his writings became inte- 
resting because of the idea of Central Europe. Ash maintained active contacts with  
the democratic opposition in Hungary, participated in the counter-forum of the 
European Cultural Forum organized as part of the Helsinki process in 1985.47 Más­
honnan Beszélő also published his lecture given there.48

= = = Titles Nowhere to Be Found in the First Publicity
What can be set out about the authors of those twenty-three works which were 
selected by Máshonnan Beszélő and were never mentioned in the official publicity? 
This list includes well-known names whose literary output was widely known to the 
Hungarian public. These include two South American novelists, the magical realist 
Jorge Luis Borges and Gabriel García Márquez, as well as the existentialist Albert 
Camus. The British poet Stephen Spender was already well-known in Hungary  
before 1945, and he also visited Budapest in 1947 in a visit organized by the British 
Council.49 Camus and Spender were important to samizdat editors because of  
their articles and speeches that were written and told in connection with the 1956 

43 = =	 Arendt, “Totalitarian Imperialism,” 5–43: Arendt, “A magyar forradalom” [The Hun-
garian Revolution], 88–94.

44 = =	 Arendt, “A keresztény pápa” [The Christian pope], 120–21.

45 = =	 Márkus, “Szocializmus” [Socialism], 276. 

46 = =	Erős, “A fasizmus” [On the social psychology of fascism], 280, 284–85. 

47 = =	 In October and November 1985, the European Cultural Forum—as the first such 
event in the Soviet bloc in the history of the Helsinki follow-up conferences—took 
place in Budapest. During the Forum, members of the opposition and foreign sym-
pathizers organized alternative events in private homes. Müller, Európai Kulturális 
Fórum [The European Cultural Forum].

48 = =	Ash, “Pár gondolat…” [Few thoughts…], 99–101.

49 = =	Anonymous, “Stephen Spender Budapesten” [Stephen Spender in Budapest], 92.



78

revolution. Spender’s apolitical poems were published in the late 1950s, even though 
Jelenkor referred to him as one of the most active poets who “unhesitatingly put 
their pens at the service of the increasingly intense Cold War, anti-Soviet, impe- 
rialist propaganda of the post-war years.”50 Some works by Reinaldo Arenas and 
Archibald MacLeish were also published in Hungarian, while Hugh Seton-Watson’s 
studies were not translated, but were referenced by historians; he even gave a lecture  
at the Institute of History of has in 1969.51

The next group of samizdat authors includes social scientists and journalists 
whose “underground articles” were not even mentioned in the “censored press,” 
but whose other publications were reported or debated. However, these latter  
writings typically covered different topics from what samizdat touched upon. De
mographer and political economist Nicholas Eberstadt’s observations on China  
were available to a wider audience, while his work describing the state of Soviet health
care in very critical terms appeared in samizdat.52 Political scientist Fred Halliday’s 
analyses of Iran, Ethiopia, and the “mini-Cold War” were used, rather than those 
of Afghanistan.53 Salvador de Madariaga, a Spanish poet and philosopher living  
in exile in England, was quoted in response to one of his articles, rather than his  
1956 poem entitled “Epitaph in Budapest.” French philosopher Claude Lefort’s 
thoughts on 1956 are also not reflected, but rather his study on the sociological 
examination of democratic systems.54 André Gorz’s views were debated in nume- 
rous journals without translating the original texts, while Swiss journalist Viktor  
Meier’s 1983 article on ethnic tensions in Kosovo was not cited. The weekly 
Magyarország instead used his West German publication as a credible and impartial 
Western voice on the situation of the Hungarian minority in Romania.55 One must 
add in this case that the time factor, the development of Hungarian–Romanian 
relations, and domestic public pressure played a significant role.56

Six names remain on our list, which appeared only in the samizdat publica- 
tion—meaning that only one-sixth of the authors of Máshonnan Beszélő were 
not from the Soviet bloc. Among them were two Cubans: Modesto Maidique, an 
economist known to few, and Armando Valladares, another “public enemy” of the 
Castro regime who was convicted of terrorism, and whom Népszabadság presented  

50 = =	Szili, “Mozgolódók” [The restless], 45.

51  = =	 K. E., “Nemzetközi kapcsolatok.” [International relations], 368.

52 = =	Eberstadt, “Amit most tudunk” [What we know at the moment], 122–23.; Ebestadt, 
“Egészségügyi válság” [Health crisis], 90–96.

53 = =	Gellért, “Gazdag örökség” [Rich heritage], 11.; Szalim, “Az objektivizmus” [The seem-
ingness of objectivity], 137–39.

54 = =	Anonymous, “Külföldi folyóiratok” [Foreign journals], 782.

55 = =	Anonymous, “Két mércével mérnek” [They measure with double standards], 18.

56 = =	Földes, “Magyarország, Románia” [Hungary, Romania], 359–92.



79

in accordance with the official Cuban narrative still in 1988.57 Of the remaining  
group of two English and two American historians and political scientists, three—
Anthony Upton, Mark Baskin, and Melvin Croan—can be assumed not to have  
reached the horizon of Hungarian social scientists.58 The exception is Louis Fitzgib
bon, who touched on a particularly sensitive topic—the Katyń massacre—which 
the official Soviet stance defined as a Nazi war crime. Other samizdat publishers  
also viewed the Katyń issue as a serious matter that could undermine the legitimacy 
of the regime.59

= = = Western Authors of Samizdat Publishing Houses
In this chapter, we expand our inquiry on Western samizdat authors with the samiz
dat supply published in the first issue of Beszélő in 1981 and the most important 
offers of samizdat publishers between 1980 and 1987. An announcement in Issue 1  
of Beszélő listed the volumes of “manuscript literature” available at the Rajk Bou- 
tique on Galamb Street. Hungarian authors dominated this list of seventy-seven 
items with nearly fifty writings, and we can find only five Western names, which 
was merely 6–7 percent of the selection.60 Fred Halliday’s work on Afghanistan was  
later published in Máshonnan Beszélő. The case of the other journalist, Oriana  
Fallaci, is somewhat special, because the Italian reporter had a kind of cult following 
even within the Soviet bloc, and Hungarian journalists could also mention her  
among their professional role models.61 The Walesa interview, which could be 
purchased for thirty forints, could not be published in the first publicity, although 
official information policy played on several strings in connection with the Polish 
crisis and Solidarity. It was not uncommon for defamatory material to appear in 
forums reaching the widest audience, while a more balanced picture of the processes 
in Poland could be presented via channels with a narrower reach.62 Still, the only men- 
tion of this interview, which ultimately had its roots in the Fallaci cult, suggests  
a kind of—perhaps deliberate, perhaps accidental—editorial negligence. Magyar- 
ország reviewed the star reporter’s article about her own working methods, which 
included a reference to the 1981 Walesa interview that was not published in Hungary: 

“My recent interview with Walesa begins exactly as the meeting began: with an 

57 = =	 N. Cs. [Initials]. “Egy szélhámos karrierje” [The career of a swindler]. Népszabad­
ság, February 6, 1988, 2. 

58 = =	Upton’s research on Finland only entered Hungarian historical thinking in a review 
article published after the turn of the millennium. See Vares, “Sikertörténet” [Suc-
cess story], 134–35. 

59 = =	Zawodny, Halál az erdőben [Death in the forest].

60 = =	Anonymous, “2. jegyzék. 1981. Július” [2nd catalogue. July 1981], 107–8.

61  = =	Szathmári, “Kik a példaképek?” [Who are the role models?], 137.

62 = =	Mitrovits, A szocializmus csapdájában [In the trap of socialism], 352–57.



80

argument, and ends as the meeting ended: with the unexpected formation of a new 
friendship.”63

From the two historical works, Bill Lomax’s Hungary 1956 was a regular fea- 
ture in the columns of Beszélő. Understandably, before January 1989 it was impos
sible to dispute the evaluation of 1956 that formed the ideological-political foun- 
dation of the Kádár regime;64 therefore, before 1988 Lomax was only mentioned in 
the first publicity in exceptional cases, and with a disparaging, propagandistic tone. 
Thus, the compilation of Népszabadság entitled A tények válaszolnak (The Facts 
Answer), prepared for the thirtieth anniversary of the Revolution, used a passage  
from his book to support the claim that “reactionary” forces had also organized 
themselves during the revolution and considered Cardinal Mindszenty their legiti- 
mate leader.65 László Eörsi was the first to cite Lomax as a credible historical source 
at the end of 1988 in connection with the Kossuth Square massacre of October 25.66 
British historian Robert Conquest published his monograph The Great Terror in  
1968 on Stalin’s show trials of the 1930s.67 Although violations of the law in the 
1950s became a topic that could be cautiously discussed thanks to de-Stalinization, 
Conquest’s book was accepted as a historical source only at the early stage of the 
regime change in 1988, when Stalin’s crimes became the subject of public debate  
again; an article taken from the Hungarian and Soviet press also refers to it.68 Con
quest’s “erroneous” views were publicly criticized on several occasions: for example, 
his denial of artistic commitment, or the convergence theories of a “well-known anti-
communist expert.”69 In this case, the articles taken from the Soviet press also show 
that the writings that appeared in the wake of Gorbachev’s glasnost—especially on 
Soviet-related topics—also helped to broaden the horizons of Hungarian publicity. 

The fourth most expensive item in the boutique’s offerings was Arthur Koest- 
ler’s novel Darkness at Noon, which could be purchased for 350 forints. The Hun
garian-born author can be compared to George Orwell, whose most important 
works, Animal Farm and Nineteen Eighty-Four, were also published as samizdat.70 

63 = =	Fallaci, “Hogyan készítek interjút?” [How do I conduct an interview?], 19.

64 = =	Ripp, Rendszerváltás [Regime change], 279–81.

65 = =	Anonymous, “Az ellenforradalom megítélése (1)” [The assessment of the counter-
revolution (1)], Népszabadság, October 16, 1986, 6.

66 = =	Eörsi, “Kik lőhettek?” [Who could have fired?], 2.

67 = =	 Conquest, The Great Terror.

68 = =	Gömöri, “Egy tabu anatómiája” [The anatomy of a taboo], 23; Maluhin, “A hadsereg-
parancsnok” [The murder of the army commander], 121–22.

69 = =	Lutter, “Elkötelezettség” [Commitment], 136–37; Modrzsinszkaja, “A jelenkori ellen-
forradalom,” [The anatomy of the ideas of the present counterrevolution], 66.

70 = =	 Orwell, Állati gazdaság [Animal farm]; Orwell, Ezerkilencszáznyolcvannégy [Nine-
teen eighty-four].



81

The former, under the title Állati gazdaság,71 was published by Gábor Demszky’s  
ab Független Kiadó, while the latter was published by György Krassó and his Magyar 
Október Szabadsajtó Kiadó.72 Both formerly communist writers’ names appeared 
relatively frequently in Hungarian newspapers; even the so-called forbidden works 
were mentioned. Koestler’s well-known work Darkness at Noon began to be publicly 
discussed in the 1980s, following a few scattered references.

Pál E. Fehér, a cultural critic and contributor to both the literary magazines 
Kritika and Élet és Irodalom as well as the party daily Népszabadság, and who often 
represented the official position, shared a Soviet assessment of Koestler in Élet és 
Irodalom. According to Fehér, the main problem with the novel—a good two de
cades after the first wave of de-Stalinization—was not that it revealed the psycho- 
logy of Stalinist terror and that it “contained a considerable number of serious  
truths,” but rather its timing.73 The author published it at a moment when it 

“objectively” caused harm to the anti-fascist alliance of World War ii. Although si
milar opinion could still be read in 1984,74 by then a different assessment had  
emerged. Writer and journalist Iván Boldizsár, the editor of the English language 
cultural country propaganda journal The New Hungarian Quarterly, shared an 
anecdote about the novel. According to this anecdote, he bought it during a more  
open period,75 on a trip to Paris in 1946; then in 1949, “g. i.”—most likely the social 
democrat István Gergely—borrowed it from him shortly before his arrest.76 Ac
cording to the story, Koestler’s novel “prepared” Gergely for state security pro
ceedings, therefore he admitted to all the fabricated charges in the hope of taking the 
easy way out.77 After his death in 1983, however, Koestler was assessed in Nagyvilág  
as an important writer who had penned numerous novels. The assessment refuted  
the claim that the novel’s publication had harmed the great cause, as only the 1946 
French edition—the one Boldizsár acquired—had a mass impact.78 The author 

71  = =	 The standard Hungarian translation of the title is Állatfarm.

72 = =	 About Krassó as samizdat publisher, see Danyi, “Polgárjogi harcos” [Civil rights 
combatant], 200–33. 

73 = =	 E. Fehér, “Nota bene”, 6.

74 = =	 A. G. [Initials], “Folyóiratszemle” [Journal review]. Magyar Nemzet, August 17, 1984, 7.

75 = =	 Takács, “Nyitás és új bezárkózás” [Opening and new isolation], 321–39.

76 = =	 Boldizsár, known as a “passionate storyteller,” is certainly mistaken here. If he in-
deed lent the book in 1949, it was not shortly before Gergely’s arrest, which took 
place in 1951. He was released in 1955, and his career path under Kádár was not an 
unusual one either; in 1962, he was appointed head of a department at the govern-
ment press control agency, the Information Office (Tájékoztatási Hivatal). “Gergely 
István.”

77 = =	 Boldizsár, “Keser-édesek” [Bittersweet bits], 1394–405.

78 = =	 Vezér, “Az ismeretlenbe” [In pursuit of the arrow shot into the unknown], 1228–41.



82

and the novel were included in the 1986 edition of a volume introducing Western 
Hungarian literature.79

1984, the “international Orwell year,” was also a watershed in terms of the 
author’s official reputation. Until the 1980s, there was hardly any mention of his 
works, which were described in 1955 (taken from the Soviet Novy Mir) as “arrogant- 
ly anti-democratic and anti-Soviet.”80 However the journal Valóság in the 1960s 
referred to Animal Farm as “malicious” but “witty” satire,81 and after a series of 
references, in 1984 two magazines introduced him as a left-wing intellectual whose 
polyphonic criticism of oppression had been appropriated and distorted by anti-
capitalist propaganda.82 However, in the case of both Koestler and Orwell, the only 
way to become acquainted with their fundamental works was through samizdat 
editions or copies obtained abroad.

Among Western authors published by various samizdat workshops in the 
1980s, historical and factual literature dominates. Five authors can be classified in  
this category, but only the Polish-American Janusz Kazimierz Zawodny can be con
sidered an academic scholar. He switched from a military career to history while  
in exile and wrote a book about the Soviet mass murder of Polish officers during 
wwii.83 As we have seen, the truth about Kaytń was also addressed by Máshonnan 
Beszélő. Isaac Deutscher, a Trotskyist communist who emigrated to England in 1939, 
wrote monographs on Trotsky and Stalin, but AB Független Kiadó chose his work 
on the period of de-Stalinization.84 Deutscher, however, was not an unknown name 
in Hungary, even though his first study, on Russian Jewry, only became available 
in Hungarian in 1985.85 His works on historical and ideological issues were read 
by intellectuals in Hungary, where his statements were referenced and sometimes  
even used to support Marxist arguments.86

Two of the remaining three works are historical accounts of the East Central 
European region, dealing with the 1953 uprising in East Berlin and the Yalta World 
Order.87 Siegfried Kogelfranz was only mentioned in the first publicity as a West 

79 = =	 Béládi et al., A nyugati magyar irodalom [Hungarian literature in the West], 14, 50, 
123, 153.

80 = =	Rozanov, “Nagy hagyományok” [Great traditions], 484.

81 = =	 Schaff, “Az egyén” [The individual], 48.

82 = =	Köröspataki Kiss, “1984”, 42.; Staller, “George Orwell,” 24–31.

83 = =	Zawodny, Halál az erdőben [Death in the forest].

84 = =	Deutscher, Korabeli krónika [A contemporary chronicle].

85 = =	Deutscher, “Az orosz forradalom” [The Russian Revolution], 269–77.

86 = =	See Nagy, “A forradalmi út” [Old and new critics of the revolutionary path], 47–48.

87 = =	 Arnulf Baring, A kelet-németországi [The East German]; Kogelfranz, Jalta öröksége 
[The heritage of Yalta].



83

German journalist88 working for Der Spiegel, while Arnulf Baring, professor at the 
Free University of Berlin—again, a familiar formula—wrote another publication: an 
analysis of the internal relations of the Federal Republic of Germany, focusing on 
the years of the social democratic-liberal government led by Willy Brandt.89 The hero 
of Biermann’s biography, Swedish diplomat Raoul Wallenberg, was far from a taboo 
figure in Hungary. Even a street bore his name in the Újlipótváros neighborhood of 
Budapest, together with a memorial tablet. “I would write about Raoul Wallenberg if 
I were a writer,” actress Zsuzsa Gordon told a reporter from Film–Színház–Muzsika 
in 1961. “Raoul Wallenberg was killed. The Arrow Cross killed him,” she concluded 
after her dramatic personal story.90 Biermann’s book could not be published because 
there could be no mention of Wallenberg’s deportation to the Soviet Union and his 
death. This version first appeared in the columns of Magyarország in a letter to the 
editor published in the summer of 1988.91 

The name of the authors—more precisely, poets—published (also) as samizdat 
in the 1980s was well-known to the Hungarian public.92 Several of Ezra Pound’s 
Cantos were available in Hungarian93 before György Krassó published the translation 
of his selected poems, first released in Paris.94 Meanwhile Miklós Haraszti, a dissident 
thinker and editor, edited essays by Hans Magnus Enzensberger—considered one of 
the progressive West German poets—that were critical of state socialist Hungary.95

= = = Summary—About the Western Orientation of Hungarian 
Samizdat

In 1985, László Zay, a member of the editorial board of the daily Magyar Nemzet 
and working under the pseudonym Bálint Koppány, wrote a response in the sa
mizdat Beszélő to the author publishing under the pseudonym Ilona Bak. Bak  
had recommended that the public completely reject the official media as a form of 
resistance. 

Ilona Bak could also decide to buy the newspaper and read between the lines. 
I’m not saying that she would find something to read between the lines every day,  

88 = =	Miklós, “Egy ellenforradalmi központ anatómiája” [The anatomy of a counter-revolu-
tionary centre], Népszabadság, September 18, 1982, 9.

89 = =	(bt) [Initials], „Baring: Hatalomváltás A »bonni trojka« kulisszái mögött.” [Baring: 
Change of Power. Behind the Scenes of the ’Bonn Troika’], Esti Hírlap, June 19, 1982, 5.

90 = =	Lelkes, “Milyen téma” [What topic], 14–15.

91  = =	Anonymous, “Budapest 62., Pf. 634” [Budapest 62, PO Box 634], 31.

92 = =	See Bart, Világirodalom [World literature].

93 = =	Pound, “XIII. Canto”, 1728–29; Pound, “Nyolcadik Canto” [Eighth canto], 1154–57; 
Pound, “XLIX. Canto,” 213–14; Pound, “LI. Canto,” 214–15; Pound, “IV. Canto,” 1805–8; 
Pound, “XX. Canto,” 1808–13.

94 = =	Pound, Tizenöt canto [Fifteen cantos].

95 = =	Haraszti, Hans Magnus Enzensberger.



84

but this third press also needs publicity. You can also learn something from the 
refutations; there are traditions of this even from the time of World War ii. Ilona  
Bak could also find examples of how official replies reveal hidden or more open 
dissent between the lines. This is something to think about, because even if meta- 
phorical language or hiding between the lines lags behind the bluntness of the se- 
cond press, still be a lot can be learned this way as well.96

Zay partly “spoke to his own side,” but what he called the “third press” was 
noticed not only by his contemporaries, but also by media and history scholars.  
The terms “third publicity” (harmadik niylvánosság) and “intermediate public 
sphere” (köztes nyilvánosság) is used to describe a segment of the public sphere that 
belongs to the legal forums but is constantly in conflict due to borderline cases and 
often shifting or occasional tolerances. This segment is controlled by the autho- 
rities, but it is well documented that the content that can be expressed and printed 
there is wider and more profound than in most other programs and journals.97 Based 
on the writings and references in the first publicity of the above-discussed samiz- 
dat authors, we are also able to outline these forums of “intermediate publicity” 
beyond the truly “problematic” papers, like Mozgó Világ, Medventánc, or Tiszatáj;98 
they included literary and intellectual journals such as Nagyvilág, Valóság, and Új  
Írás, as well as public affairs weeklies such as Élet és Irodalom, Magyarország, and  
Új Tükör. In fact, even through these journals, a somewhat fainter Soviet “interme
diate public sphere” also emerges. In the case of certain sensitive topics—as illust- 
rated by the authors featured in these samizdat publications—it becomes clear that 
the actors of the first publicity kept a close eye on the Soviet press, and as soon as  
a topic or author was published there, it served as a reference point and authorization 
to bring these topics and authors into the domestic discourse.

The intentions behind turning to Western authors were different. Samizdat 
was not at all Western-oriented, as it did not aim at debate or soft Western transfers; 
in addition to Hungarian authors, intellectuals with “personal” experiences with 
state socialism, often living in exile, were the most frequent contributors. Publishers 
and editors also used writings and volumes from outside the Soviet bloc primarily 
to discuss the affairs of the region and existing socialism. Although a significant 
number of literary figures were also featured, with a few exceptions, they were not 
important as writers but as eyewitnesses who made statements about politics and 
society. It is therefore not surprising that many of them had once belonged to the 
movement, which lent credibility to their revelations. Their statements contributed  

96 = =	Koppány, “A harmadik sajtó” [The third press]. For the article triggering the res
ponse, see Bak, “Hogyan szabotálom” [How do I sabotage], 94–96.

97 = =	 Bajomi-Lázár, A magyarországi médiaháború [The Hungarian media war], 18;  
Németh, A Mozgó Világ [The history of the journal Mozgó Világ], 13; Kiss, “Jegyzetek” 
[Notes], 316. 

98 = =	Németh, A Mozgó Világ; Gyuris, A Tiszatáj [Half a century of the journal Tiszatáj].



85

to the delegitimization of existing socialism, often touching on central taboos that 
could not be discussed in public or only in certain ways, such as 1956, the Eastern 
European resistance, and the crimes and dysfunctions of Soviet-type systems. 

The decisive difference between the first and the second publicity, therefore,  
is not that certain authors could not appear in the former. In fact, only about one-
sixth of them were not even mentioned in the legal press. Furthermore, many of  
them were well-known to Hungarian readers, and some or even plenty of their  
works had been translated or at least reviewed, used in arguments, or debated. Even  
if a certain work was often mentioned, the selection of publications in Máshonnan 
Beszélő and books by samizdat publishing houses show that the text itself was  
rarely available in Hungarian and so could only be accessed in Hungary through 
copies brought in from abroad (mainly illegally) or stored on library shelves closed 
to the public. The first and the second publicity often wanted something complete
ly different from the same author; in the latter, the clear objective was to unveil  
the dysfunctions and dark secrets of state socialism, while it was not uncommon that 
in the first publicity, the same author’s socially critical writings were used to debunk 
Western conditions and decision-makers.

It also becomes apparent that the differences between these two public spheres 
began to become more uncertain in the second half of 1988, fading away in 1989—as 
the multifaceted censorship mechanisms become inoperable, and as the non-fiction so 
characteristic of samizdat started to fill the stands of the underground.

= = = = Archival Sources = = = =

Central Archives of Hungarian National Archives (mnl ol)
	 hu-mnl-ol-m–ks-288. Agitation and Propaganda Committee of the 
	 Hungarian Socialist Workers’ Party 

= = = = Literature and Daily Newspapers = = = =

a. g. [Initials]. “Folyóiratszemle” [Journal review]. Magyar Nemzet, August 17, 
	 1984, 7.

Anonymous. “2. jegyzék. 1981. július” [2nd catalogue. July 1981]. Beszélő no. 1 
	 (1981): 107–8.

Anonymous. “A Sunday Times munkatársa Baranyában” [A Sunday Times 
correspondent in Baranya]. Dunántúli Napló, May 14, 1971, 4.



86

Anonymous. “Az ellenforradalom megítélése (1)” [The assessment of the counter
revolution (1)]. Népszabadság, October 16, 1986, 6.

Anonymous. “Budapest 62., Pf. 634” [Budapest 62, po Box 634].  
Magyarország, July 15, 1988, 31.

Anonymous. “Egyetemi Színpad” [University stage]. Pesti Műsor, March 7, 1969, 15.

Anonymous. “Feltételesen szabadlábra helyezték Gyilaszt” [“Đilas was conditionally 
released”]. Magyar Nemzet, January 21, 1961, 2.

Anonymous. “Hírek a világból” [News from the world]. Nagyvilág 30, no. 1 (1985): 
140–42.

Anonymous. “Kabuki módra” [Kabuki style]. Új Tükör, August 29, 1982, 41.

Anonymous. “Két mércével mérnek” [They measure with double standards]. 
Magyarország, August 16, 1987, 18.

Anonymous. “Külföldi folyóiratok” [Foreign journals]. Századok 101, nos. 3–4. 
(1967): 761–93.

Anonymous. “Megbukott a Macbethben” [Failed in Macbeth]. Film–Színház–
Muzsika, December 25, 1976, 24.

Anonymous. “Stephen Spender Budapesten” [Stephen Spender in Budapest].  
Új Idők, July 26, 1947, 92.

Anonymous. “When a Distant Friend Sings. The Story of Love and Friendship 
between Yves Montand and City of Moscow”. Mos.ru, July 27, 2021.  
https://www.mos.ru/en/news/item/93517073/

Arendt, Hannah. “A keresztény pápa” [The Christian pope]. Valóság 9, no. 10 (1966): 
120–21.

Arendt, Hannah. “A magyar forradalom” [The Hungarian Revolution].  
Máshonnan Beszélő 2, no. 6 (1986): 88–94.

Arendt, Hannah. “Totalitarian Imperialism: Reflections on the Hungarian 
Revolution”. The Journal of Politics 20, no. 1 (1958): 5–43.



87

Bajomi-Lázár, Péter. A magyarországi médiaháború [The Hungarian media war]. 
Budapest: Új Mandátum, 2001.

Bak, Ilona. “Hogyan szabotálom a rendszert?” [How do I sabotage the regime?]. 
Beszélő, no. 10 (1984): 94–96.

Baring, Arnulf. A kelet-németországi felkelés, 1953. június 17 [Uprising in East 
Germany: June 17, 1953]. Budapest: AB Független Kiadó, 1983.

Bart, István. Világirodalom és könyvkiadás a Kádár-korszakban [World literature and 
book publishing in the Kádár era]. Budapest: Osiris, 2002.

Beckett, Samuel. “Katasztrófa” [Catastrophe]. Máshonnan Beszélő 1, no. 1 (1985): 5–7.

Beckett, Samuel. “Katasztrófa” [Catastrophe]. Új Írás 25, no. 12 (1985): 52–55.

Béládi, Miklós, Béla Pomogáts, and László Rónay, eds. A nyugati magyar irodalom 
1945 után [Hungarian literature in the West after 1945]. Budapest: Gondolat, 
1986.

Boldizsár, Iván. “Keser-édesek a nem-szeretem évekből” [Bittersweet bits from don’t-
like years]. Kortárs 26, no. 9 (1982): 1394–405.

Bőgös, László. “Kétszeres szembesítés” [Double confrontation]. Magyar Hírlap, 
April 13, 1980, 2.

Bueno, Salvador. “Széljegyzetek az újabb (és mai) kubai regényről” [Sidenotes on  
the newer (and contemporary) Cuban novel]. Új Írás 7, no. 10 (1967): 86–90.

Burgoyne, Nicole, Friederike Kind-Kovács, Jessie Labov, Veronika Tuckerová,  
and Piotr Wciślik. “Unlicensed and Unbound: Researching Textual Traffic 
(Samizdat/Tamizdat) and Information Flow Across Borders.” In The 
Handbook of COURAGE. Cultural Opposition and its Heritage in Eastern 
Europe, edited by Balázs Apor, Péter Apor, and Sándor Horváth. Budapest: 
Institute of History, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy 
of Sciences, 2018. 415–43.

(bt) [Initials]. „Baring: Hatalomváltás. A »bonni trojka« kulisszái mögött.”  
[Baring: Change of Power. Behinf the Scenes of the ’Bonn Troika’].  
Esti Hírlap, June 19, 1982, 5.



88

“Cabrera Infante.” In Világirodalmi lexikon 1. A–Cal [Encyclopedia of world 
literature 1. A–Cal]. Edited by István Szerdahelyi. Budapest: Akadémiai Kiadó, 
1970.

Cabrera Infante, Guillermo. “Hajnali látkép a trópusokon” [View of dawn in  
the tropics]. Máshonnan Beszélő 2, no. 5 (1986): 9.

Conquest, Robert. The Great Terror. Oxford: Oxford University Press, 1968.

Cseh, Gergő Bendegúz, Melinda Kalmár, and Edit Pór, eds. Zárt, bizalmas, 
számozott. Tájékoztatáspolitika és cenzúra, 1956–1963. Dokumentumok [Closed, 
confidential, numbered: information policy and censorship,  
1956–1963. Documents]. Budapest: Osiris, 1999. 

Dackiewicz, Miroslav. “‘Meghaladni Jaltát?’ Kinek az érdekében?” [“Getting over 
Yalta?” in whose interest?]. Béke és Szocializmus 28, no. 6 (1985): 18–44. 

Danyi, Gábor. “A lokális eseménytől a transznacionális emlékezetig. Jerzy 
Popiełuszko meggyilkolásának nem hivatalos lengyel kultusza és disszidens 
magyar visszhangjai” [From local event to transnational memory:  
the unofficial Polish cult surrounding the murder of Jerzy Popiełuszko  
and its echoes among the Hungarian dissident movement]. Múltunk 70,  
no 4 (2025): 66–98. https://doi.org/10.56944/multunk.2025.4.3

Danyi, Gábor. Az írógép és az utazótáska. Szamizdat irodalom Magyarországon 
1956-1989 [The typewriter and the travel bag: samizdat literature in Hungary, 
1956–1989]. Pécs: Kronosz, 2023.

Danyi, Gábor. “Harisnya, ablakkeret és szabad gondolat A lengyel ellenzék szerepe 
az 1980-as évekbeli magyar második nyilvánosság kialakulásában” [Stockings, 
window frames, and free thought: the role of the Polish opposition in the 
development of second publicity in Hungary in the 1980s]. Múltunk 64,  
no 4. (2019): 92–127.

Danyi, Gábor. “Polgárjogi harcos, kentaur, bagdadi tolvaj? Krassó György identitása 
és szamizdat kiadójának gazdasági működése” [Civil rights combatant, centaur 
or the thief of Bagdad? The identity and the financial operation of the 
Samizdat Publishing House of György Krassó]. Múltunk 67, no. 3 (2022): 
200–33. https://doi.org/10.56944/multunk.2022.3.7.



89

Deutscher, Isaac. “Az orosz forradalom és a zsidókérdés” [The Russian Revolution 
and the Jewish question]. In Zsidókérdés Kelet- és Közép-Európában  
[The Jewish question in Eastern and Central Europe]. Edited by Róbert Simon 
and Ferenc Miszlivecz. Budapest: elte ájk Tudományos Szocializmus Tanszék, 
1985.

Deutscher, Isaac: Korabeli krónika Sztálin halálától Malenkov bukásáig, 1953–1966 
[Russia, China, and the West: a contemporary chronicle, 1953–1966]. Budapest, 
ab Független Kiadó, 1983.

E. Fehér, Pál. “Nota bene”. Élet és Irodalom, November 29, 1980, 6.

Eberstadt, Nick. “Amit most tudunk Kínáról” [What we know at the moment about 
China]. Valóság 27, no. 8 (1984): 122–23.

Ebestadt, Nick. “Egészséügyi válság a Szovjetunióban” [Health crisis in the Soviet 
Union]. Máshonnan Beszélő 1, no. 2 (1985): 90–96.

Echevarría, Roberto González. “Heberto Padilla”. In Encyclopædia Britannica.  
Last modified January 16, 2026. https://www.britannica.com/biography/
Heberto-Padilla.

Editors of Beszélő. “Lapunk elé” [Prologue to our journal]. Beszélő no. 1 (1981): 4.

Editors of Máshonnan Beszélő. “Szerkesztői köszöntő” [Editorial welcome]. 
Máshonnan Beszélő 1, no. 1 (1985): 4.

Edwards, Jorge. “Persona non grata.” Máshonnan Beszélő 2, no. 5 (1986): 21–22.

Edwards, Jorge. “Vasárnapok a menhelyen” [Sundays at the shelter]. Nagyvilág 17, 
no. 6 (1972): 840–44.

Enzensberger, Hans Magnus. Magyar zavarosságok és más esszék [Hungarian 
disturbances and other essays]. Edited by Miklós Haraszti. Budapest:  
ab Független Kiadó, 1986.

Eörsi, László. “Kik lőhettek?” [Who could have fired?]. Élet és Irodalom,  
November 4, 1988, 2.

Erős, Ferenc. “A fasizmus társadalomlélektanáról” [On the social psychology  
of fascism]. Pszichológia 2, no. 2 (1982): 279–97.



90

Európai Kulturális Fórum és ellenfórum. Budapest, 1985 [The European cultural 
forum and counter-forum: Budapest, 1985.] Edited by Rolf Müller.  
Budapest: ábtl, 2005.

Földes, György. Magyarország, Románia és a nemzeti kérdés 1956–1989  
[Hungary, Romania and the national question, 1956–1989].  
Budapest: Napvilág Kiadó, 2007. 

G. Márkus, György. “Szocializmus és az ultrák ‘szocializmusa’” [Socialism and  
the ’Socialism’ of the Ultras] Világosság 15, no. 5 (1974): 276–83.

Galló, Béla. “Zbigniew Brzezinski előadása a Magyar Tudományos Akadémián” 
[The lecture of Zbigniew Brzezinski at the Hungarian Academy of Science]. 
Társadalomkutatás 5, no. 3 (1987): 97–98.

Garton Ash, Timothy. “Pár gondolat… Nem is új…” [Few thoughts… not even 
new…]. Máshonnan Beszélő 2, no. 4 (1986): 99–101.

Garzó, Kálmán. “Éhség és terror Romániában” [Hunger and terror in Romania]. 
Beszélő no. 3 (1982): 79–88.

Gellért, Gábor. “Gazdag örökség” [Rich heritage]. Magyarország, August 3, 1980, 11.

“Gergely István.” Magyar Életrajzi Lexikon [“István Gergely,” Hungarian 
biographical lexicon]. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/
Lexikonok-magyar-eletrajzi-lexikon-7428D/g-gy-757D7/gergely-istvan-75922/.

Gömöri, Endre. “Egy tabu anatómiája. Publicisztikai vázlatok egy Sztálin-életrajzhoz” 
[The anatomy of a taboo: journalistic sketches for a Stalin biography].  
Mozgó Világ 14, no. 10 (1988): 3–24.

Gyuris, György. A Tiszatáj fél évszázada: 1947–1997 [Half a century of the journal 
Tiszatáj: 1947–1997]. Szeged: Somogyi Könyvtár, 1997.

k. e. [Initials]. “Nemzetközi kapcsolatok” [International relations].  
Történelmi Szemle 12, nos. 3–4. (1969): 368–75.

Kalmár, Melinda. In the Pull of Historical Galaxies: Hungary and the Soviet System 
1945–1990. Budapest: ceu Press, 2023.



91

Kis, János. Szabadságra ítélve [Sentenced to freedom]. Budapest: Kalligram, 2021.

Kiss, Csaba Gy. “Jegyzetek a magyar átmenet historiográfiájához” [Notes for  
the historiography of the Hungarian transition]. In 30 éve szabadon Közép–
Európában [30 years of freedom in Central Europe]. Edited by János Simon. 
Budapest: Ludovika Egyetemi Kiadó, 2022.

Kogelfranz, Siegfried. Jalta öröksége. Az áldozatok és akik megúszták [The heritage  
of Yalta: the victims and the survivors]. Budapest: AB Független Kiadó, 1987.

Koppány, Bálint. “A harmadik sajtó” [The third press]. Beszélő nos. 13–14 (1985): 118. 

Köröspataki Kiss, Sándor. “1984”. Új Tükör, January 1, 1984, 42. 

Lelkes, Éva. “Milyen téma hever az ön utcájában?” [What topics are lying in your 
street?]. Film–Színház–Muzsika, May 5, 1961, 14–15.

Ludassy, Mária. “Szabadság vagy egyenlőség? Változatok a neoliberalizmusra,  
1960–1980” [Liberty or equality? Variations for neoliberalism, 1960–1980]. 
Valóság 24, no. 7 (1981): 23–36.

Lutter, Tibor. “‘Elkötelezettség’ és irodalom” [“Commitment” and literature]. 
Nagyvilág 5, no. 1 (1960): 136–37.

Maluhin, Viktor. “A hadseregparancsnok meggyilkolása” [The murder of the army 
commander]. Valóság 31, no. 12 (1988): 121–22.

Miklós, Gábor. “Egy ellenforradalmi központ anatómiája” [The anatomy of  
a counter-revolutionary centre]. Népszabadság, September 18, 1982, 9.

Mitrovits, Miklós. A szocializmus csapdájában. Politika, gazdaság, kultúra és sport 
a magyar–lengyel kapcsolatokban (1945–1990) [In the trap of socialism: Politics, 
economy, culture and sport in Hungarian–Polish relations (1945–1990)]. 
Budapest: hun-ren Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi 
Intézet, 2023. 

Mitrovits, Miklós. Tiltott kapcsolat – A magyar–lengyel ellenzéki együttműködés 
1976–1989 [Forbidden relationship—the cooperation between the Hungarian 
and the Polish opposition, 1976–1989]. Budapest: Jaffa, 2020.



92

Modrzsinszkaja, J[elena]. “A jelenkori ellenforradalom eszméinek anatómiája”  
[The anatomy of the ideas of the present counter-revolution].  
Nemzetközi Szemle 14, no. 4 (1970): 58–67.

N. Cs. [Initials]. “Egy szélhámos karrierje” [The career of a swindler].  
Népszabadság, February 6, 1988, 2.

Nagy, László. “A forradalmi út régi és új ‘kritikusai’” [Old and new critics of  
the revolutionary path]. Valóság 10, no. 10 (1967): 46–53.

Nagy, László. “Jalta: álláspontok, viták, tanulságok” [Yalta: viewpoints, debates, 
lessons]. Párttörténeti Közlemények 32, no. 3 (1986): 132–52.

Németh, György. A Mozgó Világ története 1971–1983 [The history of the journal 
Mozgó Világ, 1971–1983]. Budapest: Palatinus, 2002.

Oltványi, Ambrus. “A közel- és távolabbi jövőről, avagy a demokrácia kilátásai 
Magyarországon” [About the near and far future, or the prospects  
of democracy in Hungary]. Beszélő nos. 5–6 (1982): 73–89.

Oriana, Fallaci. “Hogyan készítek interjút?” [How do I conduct an interview?]. 
Magyarország, June 21, 1981.

Ortutay, Gyula. “Lurigancho.” Magyar Nemzet, June 30, 1986, 2.

Orwell, George. Állati gazdaság [Animal farm]. Budapest: ab Független Kiadó, 1984.

Orwell, George. Ezerkilencszáznyolcvannégy [Nineteen eighty-four].  
Budapest: Magyar Október Szabadsajtó Kiadó, 1984.

Pomroy, William. “Az őrült elmélet következményei” [The consequences of the crazy 
theory]. Béke és Szocializmus 23, no. 3 (1980): 141–43.

Pound, Ezra. Tizenöt canto [Fifteen cantos]. Translated by László Kemenes Géfin. 
Budapest: Magyar Október Szabadsajtó Kiadó, 1985.

Pound, Ezra. “xiii. Canto.” Nagyvilág 18, no. 11 (1973): 1728–29.

Pound, Ezra. “Nyolcadik Canto” [Eighth Canto]. Nagyvilág 22, no. 8 (1977): 1154–57.

Pound, Ezra. “xlix. Canto.” Nagyvilág 24, no. 2 (1979): 213–14.



93

Pound, Ezra. “li. Canto.” Nagyvilág 24, no. 2 (1979): 214–15. 

Pound, Ezra. “iv. Canto.” Nagyvilág 30, no. 12 (1985): 1805–8.

Pound, Ezra. “xx. Canto.” Nagyvilág 30, no. 12 (1985): 1808–13.

Ránki, Júlia. “in és off éjjel-nappali beszámoló Avignonból” [in and off 24-hour 
report from Avignon]. Világszínház no. 1 (1982): 10–15.

Ripp, Zoltán. Rendszerváltás Magyarországon, 1987–1990 [Regime change  
in Hungary, 1987–1990]. Budapest: Napvilág Kiadó, 2006.

Rozanov, B. “Nagy hagyományok” [Great Tradition]. Világirodalmi Tájékoztató 4, 
no. 7 (1955): 482–86.

Semprún, Jorge. A nagy utazás [Long voyage]. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1964.

Semprún, Jorge. “Federico Sánchez önéletrajzából” [From the autobiography  
of Federico Sánchez]. Máshonnan Beszélő 2, no. 5 (1986): 18–20.

Shawcross, William. “Kambodzsa temetése” [The funeral of Cambodgia]. 
Máshonnan Beszélő 2, no. 5 (1986): 97–106.

Shawcross, William. “Reagan utazása a ‘Tegnap országában’” [Reagan’s journey  
in the “Country of yesterday”]. Nemzetközi Szemle 25, no. 2 (1981): 16–19.

Simone, Signoret. Már a nosztalgia sem a régi [Nostalgia isn’t what it used to be]. 
Budapest: ákv-Budapest Kiadó–Intertype, 1990.

Simone, Signoret. “Párizsi ősz, moszkvai újév – 1956/57” [Autumn in Paris,  
New Year’s Eve in Moscow—1956/57]. Máshonnan Beszélő 2, no. 6  
(1986): 114–24.

Sipos, Anna Magdolna. “Az államszocialista ancien régime hatalmi attribútuma, 
avagy kik olvashattak rendszerellenes könyveket?” [The attributes of power 
in the state socialist ancien régime, or who was allowed to read anti-regime 
books?]. Valóság 58, no. 3 (2015): 16–39.

Schaff, Adam. “Az egyén és teremtményei” [The individual and his creatures]. 
Valóság 7, no. 10 (1964): 31–51.



94

Staller, Tamás. “George Orwell.” Mozgó Világ 10, no. 9 (1984): 24–31.

Szathmári, Gábor. “Kik a példaképek?” [Who are the role models?].  
Magyar Sajtó 16, nos. 4–5 (1975): 136–38.

Szilágyi, Sándor. “Az irónia rekordereként, farral a jövőnek. Konrád György:  
A cinkos” [As the record holder of irony, with bums to the future. György 
Konrád: The loser]. Beszélő no. 3 (1982): 89–95.

Szalim, Ahmed. “Az objektivizmus látszata” [The seemingness of objectivity].  
Béke és Szocializmus 25, no. 8 (1982): 137–39.

Szili, József. “Mozgolódók és bitang bikaborjak” [The restless and the stray bull 
calves]. Jelenkor 3, no. 1 (1960): 44–54.

Takács, Róbert. “Nyitás és új bezárkózás. A koalíciós napisajtó szellemi  
Nyugatról alkotott képének változása, 1945-1948” [Opening and new isolation:  
The changing image of Western culture in the daily press of the coalition  
years, 1945–1948]. In Nyitott/zárt Magyarország. Politikai és kulturális 
orientáció 1914–1949 [Open/closed Hungary: Political and cultural  
orientation, 1914–1949]. Edited by István Feitl. Budapest: Napvilág, 2013.

Takács, Róbert. “Színházpolitika, színházi transzferek az 1970-es években”  
[Theater policy and theater transfers in the 1970s]. 2000 31, no. 10 (2019): 66–79.

Takács, Róbert. “The Vanishing Soviet Utopia in Hungary in the Light of de-
Stalinization: Soviet Union as the Land of Modernization in the Hungarian 
Press 1950–1958.” Central European Papers 2, no. 1 (2014): 132–49.

Vares, Vera. “Sikertörténet, normalizáció vagy finnlandizáció – avagy hogyan 
ábrázolja a finn történetírás és populáris kultúra a második világháború utáni 
éveket?” [Success story, normalization, or Finlandization—or how Finnish 
historiography and popular culture depict the years following World War ii]. 
Múltunk 58, no. 4 (2013): 128–42.

Vargas Llosa, Mario. A város és a kutyák [The time of the hero].  
Budapest: Európa Könyvkiadó, 1971.

Vezér, Erzsébet. “Az ismeretlenbe kilőtt nyíl nyomában. Arthur Koestler útja”  
[In pursuit of the arrow shot into the unknown: Arthur Koestler’s journey]. 
Nagyvilág 29, no. 8 (1984): 1228–41.



95

Zawodny, J. K. Halál az erdőben. A katyini mészárlás története. [Death in the Forest: 
The Story of the Katyn Forest Massacre] Budapest: ab Független Kiadó, 1985.

Keywords 
= = = = = = = = = = = = = = = = =

editors, literature, official press, publicity, samizdat


